Diskussion

Diskussion

Som de studier jag använde mig av i bakgrunden visar min undersökning att det fortfarande finns ett kraftigt motstånd mot en avskaffning av 51-procentsregeln, men även de som inte alls är lika negativt inställda. Två av tre respondenter i undersökningen anser att 51-procentsregeln var något bra som vi borde stå fast vid. Medan den resterande delen menar att vi bör se över eventuella förändringar eller kanske göra oss av med regeln totalt. Alla tre respondenter framförde argument liknande de som användes i en motion från SvFF och SIF 2009 då de försökte avskaffa 51-procentsregeln. De menade att fotbollen hade haft stora ekonomiska fördelar av ett avskaffande, dock stod ändå två av tre fast vid att behålla regeln som den är idag. En av respondenterna uttryckte sig starkt om vad som hade kunnat ske ifall man valt att avskaffa 51-procentsregeln och påstod att det nästan hade kunnat bli som att man “säljer sin själ till djävulen”.

I artikeln från Svenska Fans(31 Januari 2011) anges det att svensk fotbolls supporterkultur hade kunnat ta en kraftig smäll vid avskaffande av 51-procentregeln. Detta är något som även respondenterna talade om under intervjuerna. En av intervjupersonerna säger, “det negativa med att ta bort 51%-regeln tror jag hade varit att vissa supportrar kanske hade tappat kärleken för klubben eftersom att det hade kunnat leda till att föreningen ändrar sitt fokus mot pengar istället för det som fotbollsklubben egentligen står för, typ att de glömmer av sina rötter”.